24. mája 2015

Izabela Filipović: Moje skúsenosti s couchsurfingom

Couchsurfing je sociálna sieť, ktorá je otvorená pre všetkých, ktorí si hľadajú ubytovanie, keď cestujú do nového mesta (couch surfers), ale aj pre ľudí, ktorí ho môžu poskytnúť (couch hosts). Nápad na túto webovú stránku dostal Američan Casey Fenton v roku 1999, keď chcel navštíviť Island. Aby ušetril peniaze, poslal viac ako tisícpätsto emailov rôznym islandským študentom, aby si tam našiel ubytovanie a okolo päťdesiat z nich mu odpovedalo, že ho príjmu. Okrem ubytovania mu povedali, že ho prevedú mestom. O štyri roky neskoršie so svojimi kamarátmi založil webovú stránku couchsurfing.com, ktorej cieľom je spájanie ľudí z celého sveta a ktorá dnes ma milióny členov, ktorí radi cestujú lacno a zoznamujú sa s novými ľuďmi.

Izabela Filipović
Ako sa dostať na Couchsurfing? Nie je to nič náročné. Celý postup sa začína registráciou na webovej stránke a vytvorením svojho profilu. Tam si môžete napísať, čo hľadáte, či chcete nájsť ubytovanie, keď cestujete, či ponúkate niekomu izbu alebo gauč vo svojom byte alebo chcete iba ukázať turistom mesto a zoznámiť sa s novými ľuďmi. Napríklad, ja som na svojom profile napísala, že nemôžem ponúknuť niekomu ubytovanie, ale rada turistom ukážem Zahreb a keď cestujem, hľadám nejakého couch hosta. Postup hľadania ubytovania je takýto: napíšete mesto, do ktorého cestujete a vyberiete si, akého couch hosta by ste chceli mať: muža, ženu, mladšieho, staršieho, blízko centra alebo ďalej a podobne.

O tejto stránke som sa dozvedela, keď mi kamarátka povedala, že cez leto bola v Holandsku a Belgicku a že vôbec neplatila ubytovanie. Najprv som myslela, že žartuje, ale keď mi povedala o Couchsurfingu, prekvapilo ma, že taká webová stránka existuje, ale som bola aj veľmi skeptická. Rozmýšľala som o tom, prečo tí ľudia, ktorí ponúkajú ubytovanie, to robia zadarmo a ak spím u nich, znamená to, že aj oni musia prísť ku mne? Vedela som, že to nebudem chápať, kým to neskúsim.

Prvý krát som našla ubytovanie cez Couchsurfing minulý december v Budapešti. Cestovala som s kamarátkou a nebolo ťažké nájsť dobrého hosta, lebo ona už mala skúsenosti s tým. Našli sme jedného mladého chlapca, ktorý hovoril po anglicky (čo je zriedkavé v Maďarsku), mal veľa referencií od druhých ľudí, ktorých ubytoval, žil v centre a mal svoj facebookovský profil. Keď sme prišli do Budapešti, on nás čakal na zastávke a odviedol nás do svojho bytu, kde sme mali každá svoj veľký gauč a všetko bolo moderné. Všetko, čo sme potrebovali, sme mali a ponúkol sa, že nám ukáže Budapešť, aj turistické časti, aj tie iné. Bolo vzácne mať sprievodcu, ktorý poznal celé mesto a nebolo pre neho nudné tráviť svoj čas s nami. Zostali sme tam tri noci a keď sme sa vrátili domov, vedeli sme že máme nového kamaráta a že takéto cestovanie si zopakujeme.

Druhýkrát som couchsurfovala v Mníchove tento december s tou istou kamarátkou a zas sme zostali tri noci. Náš host bol študent, ktorý mal byť v centre mesta, ale nám povedal, že sa nám nebude môcť veľa venovať, lebo musí cez týždeň robiť. Nám to vyhovovalo, lebo sme už všetko mali naplánované a na mape označené. Bol veľmi ochotný a dokonca sme mohli zostať samé v jeho byte, keď on tam nebol. Prekvapilo nás, že nám toľko veril.

Vôbec nie je čudné, že už nechcem spať v moteloch. Couchsurfing je pre mňa lepší od motela nie len kvôli tomu, že je zadarmo, ale sa aj zoznámite s novými ľuďmi a so štátom, do ktorého cestujete. Tiež, ak vás host vedie po meste, určíte uvidíte časti mesta, o ktorých veľa turistov nevie a naučíte sa lepšie o lokálnych zvykoch. Ale, samozrejme, musíte byť opatrní a ubytovať sa iba v bytoch ľudí, ktorí majú referencie od ich návštevníkov: čím ich majú viac, tým lepšie a keď sa vrátite domov od svojho hosta, nezabudnite mu aj vy nechať referenciu.

Dúfam, že som vás presvedčila, že je Couchsurfing naozaj užitočná stránka pre ľudí, ktorí si chcú vytvoriť nové priateľstvá a získať pekné skúsenosti a teraz viem, že ľudia, ktorí ponúkajú ubytovanie, to robia z tých istých dôvodoch.

Pre Slovenskú kravatu napísala Izabela Filipović.

Izabela Filipović je v treťom roku bakalárskeho štúdia slovakistiky na Univerzite v Záhrebe.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára