17. decembra 2013

Katarina Šviglin: Čítanie kníh

Pokiaľ ide o mňa, poznám dva druhy ľudí. Tí, ktorí milujú čítať knihy a tí, ktorí ich nemajú radi. Ľudia, ktorí čítajú, vedia, prečo to robia. Čítanie ich uvoľňuje, chcú sa naučiť niečo nové alebo chcú relaxovať a utiecť z každodenného života. Myslím si, že patrím k prvej skupine ľudí, ktorí milujú čítať a teraz Vám poviem prečo je to tak.

Katarina Šviglin

Keď som bola v 5. ročníku základnej školy, mala som profesora chorvátskeho jazyka, ktorý mal rád knihy. Každý mesiac som mohla prečítať nejakú knihu, povedať čo sa mi najviac zapáčilo a dostať známku. Samozrejme, to neboli povinné knihy, len knihy podľa môjmu výberu.

Ako som začala čítať to, o čo som mala záujem, zamilovala som si čítanie. Čítala som všetko. Teda som bola iba v 5. ročníku a chcela som čítať horory ako napríklad od R. L. Stina. Potom tu boli aj druhí spisovatelia a žánre ako sci-fi. Nepamätám si, kto bol autorom tých kníh, ale boli vynikajúce. Najviac som čítala sériu kníh Amy, v ktorej sa hovorilo o jednom dievčati, ktoré bolo klonované a nevedelo, kto sú jeho rodičia. Na konci dvadsiateho štvrtého zväzku sa dozvedelo, že jeho rodičia neexistujú, ale že má tridsaťštyri kolovaných sestier. To vzrušenie, ktoré ma prenasledovalo cez všetky knihy stále rástlo. Začala som si požičiavať asi 5-6 kníh týždenne. Cez letné prázdniny som vedela prečítať cez 60 kníh. Snažila som sa čítať viac a viac. To bolo obdobie, kedy J. K. Rowling napísala knihy o Harrym Potterovi. Takže môžem s hrdosťou povedať, že som dieťa Harryho Pottera.

Potom som začala chodiť na strednú školu. Nemala som veľa času venovať sa knihám, pretože som sa musela učiť, ale keď som bola chorá alebo som bola na dovolenke, často som čítala.

Teraz som vo fáze romantických kníh a zo slovenskej literatúry 20. storočia čítam knihy z povinného zoznamu. Jedna z najlepších, ale aj smutnejších kníh bola Moje deti od Eleny Maróthy-Šoltésovej.

Uvedomila som si, že kniha je jeden z mojich najlepších priateľov. Môže ma vziať do najdivokejších snov, môžem zažiť bláznivé dobrodružstvá, zamilovať sa do hlavnej postavy, radovať sa, smútiť, plakať alebo sa baviť bez obmedzenia.

Knihy sú dobre aj preto, lebo rozširujú slovnú zásobu. Samozrejme, že rozširovanie slovnej zásoby bude trvať niekoľko rokov, ale slovník sa postupne zväčší a bude bohatší. Niektoré z mojich kamarátok nemajú rádi čítanie kníh a myslia si, že je to strata času. Zatiaľ, nevedia, že takým spôsobom, môžu obohatiť sami seba a nájsť žáner, ktorý sa im bude páčiť.

Teraz existuje aj čítanie kníh na internete, ale pre mňa nie je nič lepšie než vziať knihu do ruky, sadnúť si na pohodlnú stoličku, dať si čaj alebo horúcu čokoládu a začať čítať.

Katarina Šviglin je študentkou tretieho roka bakalárskeho štúdia slovakistiky na Univerzite v Záhrebe.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára