2. júna 2020

Katarina Matković: Z koronadenníka (18)

Je začiatok júna. Už niekoľko dní nie sú noví nakazení. Situácia v Chorvátsku je veľmi dobrá. Keď si spomenieme, ako sme žili pred dvomi mesiacmi v strachu kvôli vírusu, ktorý si podmanil celý svet, ale aj kvôli zemetraseniu, ktoré sa stalo v mojom meste Záhreb, po tom všetkom, sme sa nemohli dočkať na obdobie, ako je toto, bez nových pacientov, keď sa opatrenia postupne rušia.

Ako to vyzeralo? Myslím si, že už nič nemôže nahradiť naše staré zvyky. Tento škodlivý vírus ovplyvnil celý svet: vo výkone ekonomiky došlo k výraznému poklesu a veľa ľudí prišlo o zamestnanie. Táto situácia však má aj svoje pozitívne stránky. Ľudia sa začali viac starať o svoju vlastnú hygienu, viac času sme strávili s našou rodinou, pretože predtým bol život hektický a plný povinností. Zrazu sa náš život zastavil, okrem trávenia voľného času s rodinou, sme sa začali rozprávať aj so susedmi, na ktorých sme cez týždeň nemali čas. Keď boli obchodné centrá zatvorené, uvedomili sme si, ako môžeme žiť bez veľa vecí. Ľudia išli do prírody a do svojich chát. No a keď sme naozaj šli do obchodu, museli sme mať odstup pri pokladni a dezinfikovať si ruky pri vchode. V čase tejto situácie neboli otvorené nočné kluby, takže niektorí hudobníci mali živé koncerty z domu. Ľudia využili túto izoláciu na učenie sa nových cudzích jazykov a hry na hudobných nástrojov či nových zručností pri domácich prácach, ako je napríklad varenie a pečenie koláčov. Väčšina ľudí akceptovalo opatrenia na začiatku veľmi dobre a dodržiavali ich. Tiež si myslím, že od začiatku máme veľmi dobrý krízový štáb a ľudia ho podporovali.

Na začiatku bola takáto situácia pre mňa šokom, pretože som musela byť stále doma a nikam som nemala dovolené ísť. Niekedy som bola smutná a tiež nahnevaná, lebo som sa nemohla stretnúť so svojimi kamarátkami naživo, ale každý deň sme si posielali správy a videá o tom, čo sme robili vo voľnom čase a čo sme robili na online prednáškach. Šťastie v nešťastí je, že žijem na vidieku v dome a mala som možnosť ísť von na čerstvý vzduch a prechádzať sa po záhrade.

Keď sa situácia na začiatku mája zlepšila, začala som sa stretávať s kamarátkami. Namiesto toho, aby sme chodili cez víkendy do klubu, chodili sme často do McDonaldu a strávili čas na parkoviskách alebo jazdili po meste. Nerada čítam knihy, ale pozerala som filmy, robila som domáce práce a pozerala som live streaming z niektorých klubov.

Ako to vyzerá dnes? Všetci sme čakali na otvorenie kaviarní. Bol pondelok jedenásteho mája, keď Chorvátsko otvorilo svoje hranice desiatim krajinám: Slovinsku, Maďarsku, Rakúsku, Česku, Slovensku, Estónsku, Lotyšsku, Litve, Poľsku a Nemecku. Deti od prvého do štvrtého ročníka chodia do školy, všetci ostatní majú online kurzy. My študenti na vysokej škole budeme mať ústne skúšky, ktoré budú tiež online.

Teraz všetci čakáme na spravenie skúšok, aby sme si naplánovali prázdniny. Samozrejme, na plážach kvôli opatreniam budeme musieť dodržiavať opatrenia o vzdialenosti. Myslím si, že po tejto pandémii musíme každý deň dobre využiť.

Pre Slovenskú kravatu napísala Katarina Matković.

Katarina je v 2. roku bakalárskeho štúdia slovakistiky na Filozofickej fakulte Univerzity v Záhrebe.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára