6. mája 2020

Andrea Šubarić: Z koronadenníka (9)

Myslím si, že všetci sme potrebovali vziať si voľno. Mať malú prestávku na premýšľanie. Premýšľať o všetkých veciach, ktoré sme považovali za samozrejmé. Len sedieť a premýšľať.

Pamätám si, ako sa to pre mňa začalo. Spomínam si, že som videla video na facebooku, ktoré ukazovalo, ako sa ľudia v Číne zrútili na zem a obviňovali z toho záhadný vírus nazývaný koronavírus. Pomyslela som si, že je to len ďalšia hlúpa falošná správa. Nikdy som si nemyslela, že sa to môže skončiť takto. Žiadne prednášky, žiadne posedenie v mojich obľúbených kaviarňach s mojimi najbližšími priateľmi, žiadne nakupovanie v obchodoch, žiadna sloboda. Sloboda. To sme považovali za samozrejmé.

Veci sa skomplikovali, keď sa zrušili prednášky. Potom zakázali kaviarne, kluby a tak ďalej. Verejná doprava sa zastavila. Medzi ôsmou ráno a piatou predvečer sme mohli ísť len nakupovať najdôležitejšie veci a potraviny. Ľudia prichádzali o prácu. Vyzeralo to ako úplná katastrofa. A potom prišli moje narodeniny. Dvadsiateho druhého marca – deň, ktorý som si zapamätala, lebo sa zmenil na katastrofu. Moje rodné mesto zasiahlo zemetrasenie. Od tej chvíle sa to nemohlo zhoršiť. Celý deň som sa doma bála, že by som mohla stratiť strechu nad hlavou, ako sa to stalo niektorým ľuďom v ten deň. V tom čase som pracovala v jednom obchode s tabakom, ale keď sa začal šíriť koronavírus, môj šéf dal študentom voľno, kým sa situácia nezlepší. Zemetrasenie ale zasiahlo obchod. Cítila som sa, akoby som bola v zlom sne a dúfala som, že sa čoskoro zobudím.

Ako čas plynul, už som nemala viac trpezlivosti zostať doma a v noci som začala chodiť vonku so svojimi priateľmi. Jazdíme a chodíme veľmi často do McDonaldu alebo kupujeme nápoje na benzínovej stanici a stratávame sa na parkoviskách. Zvyčajne sme len traja alebo štyria, takže neohrozujeme ľudí okolo nás.

Od začiatku tejto situácie uplynulo takmer dva mesiace. Doma trávim veľa času a dokonca som začala cvičiť. Snažím sa využiť tento čas, aby som trochu schudla, pretože sa blíži leto. Venujem veľa času svojej rodine a som za to vďačná. Pred začiatkom karantény som netrávila toľko času doma, pretože bývam v malej dedine mimo mesta.

Nečítam ani nepozerám správy tak často, ako som mala vo zvyky, pretože je v nich veľa nepravdivých vecí, ktoré ľudia hovoria. Naozaj neviem, komu veriť. Mnoho ľudí trpí a stráca prácu, ekonomická situácia sa stáva úplnou katastrofou. Vláda by mala viac premýšľať o dôsledkoch.

Stalo sa veľa vecí. Teraz môžem len dúfať, že sa náš život vráti do normálu. Dúfam, že čoskoro začnem opäť robiť všetky veci, ktoré mi prinášajú radosť. Aby sme sa znova smiali s priateľmi v našej obľúbenej kaviarni, plánovali si letnú dovolenku, aby sme videli svojich kolegov na univerzite a znovu sa cítili slobodní. Dovtedy zostaňte v bezpečí a dodržiavajte opatrenia.

Pre Slovenskú kravatu napísala Andrea Šubarić.

Andrea je v 2. roku bakalárskeho štúdia slovakistiky na Filozofickej fakulte Univerzity v Záhrebe.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára