12. júna 2020

Ana Milas: Z koronadenníka (20)

Pred tromi mesiacmi sa začal v Chorvátsku boj proti pandémii koronavírusu. Pomaly sa všetko začalo zatvárať. Školy, reštaurácie, obchody a mestská doprava prestali fungovať. V médiách som predtým sledovala správy o víruse v Číne a pozerala sa na apokalyptickú situáciu vo Wu-chane. Pamätám si, ako sa všetko rýchlo zmenilo v Chorvátsku, keď sa epidemiologická situácia zhoršila. Médiá začali serióznejšie sledovať túto tému, štát oznámil úplnú karanténu a odvtedy sa všetko zmenilo, náš spôsob života.

Keď správy z Číny začali prichádzať do Chorvátska, nevedela som ešte, že budem svedkom niečoho, čo som predtým vnímala ako históriu, ako napríklad veľkú pandémiu španielskej chrípky. Ale situácia bola podobná. Museli sme bojovať proti neviditeľnému nepriateľovi a dodržiavať pravidlá karantény.

Ťažko si racionalizujem túto situáciu, lebo je to pre mňa stále niečo neznáme, niečo, čo veľmi rýchlo prišlo do môjho života. Online výučba zmenila systém učenia na fakulte, vonku som nechodila, iba do obchodu a nemohla som sa stretnúť s priateľmi. Niekedy som sa sama prechádzala, teda tak, aby som dodržiavala fyzický odstup. Necítila som sa veľmi zle, lebo som to  nerobila  pre seba, ale pre všetkých a aby sa epidemiologická situácia zlepšila. Začala som žiť pri počítači, robiť si úlohy do školy a sledovať správy o koronavíruse.

Neskôr prišiel najkritickejší čas koronakrízy. Zvýšila sa nezamestnanosť, prišla hospodárska recesia. Každý deň sme mohli čítať o ťažkej situácii v Taliansku, potom na celom svete. Nevedela som, čo prinesie zajtrajšok. Počet nakazených sa každý deň zvyšoval, štát oznamoval nové opatrenia. Nemohla som stále čítať správy o koronavíruse, lebo som nevedela ako akceptovať správy o počte mŕtvych. Ale tiež som chcela vedieť, čo hovoria odborníci, čo by sme mali predpokladať a čo musíme všetci robiť, aby sme upokojili situáciu.

Chorvátsko postihla ešte jedna krízová situácia. Najťažší deň bol dvadsiateho druhého marca, keď sever Chorvátska zasiahlo okolo pol siedmej ráno zemetrasenie so silou päť a pol stupňa. Epicentrum bolo blízko Záhrebu a ja som vtedy bola doma s rodinou. Materiálne škody boli veľké a dodnes sa riešia dôsledky situácie.

Od polovice mája sa situácia začala trošku meniť. Chorvátsko uspelo v zastavení šírenia koronavírusu. Štát uvoľnil niektoré opatrenia a mohli sme začať žiť normálnejšie. Záhreb sa prebral, ľudia sa pomaly vracajú do normálneho života.

Nemôžem ešte odpovedať na otázku, či koronakríza zmenila ľudí a spoločnosť. Môžem pre seba povedať, že by som najradšej chcela, aby sme čo najskôr mali vakcínu a aby sa všetko vrátilo do normálneho stavu. Myslím si, že nemôžeme rozprávať o tom, ako všeobecne zmenila koronakríza spoločnosť. To reálne uvidíme o niekoľko rokov. Teraz iba musíme dodržiavať stále niektoré dôležité opatrenia. Politici a odborníci tiež chceli urobiť všetko, aby sa vírus nerozšíril a aby sme sa nebáli, čo prinieslo nejaké upokojenie a môžeme len dúfať, že budúcnosť sa zlepší, a to najhoršie sa skončilo.

Nakoniec môžem povedať, že som mala šťastie, lebo som sa, okrem vírusu, ešte bála, ako sa skončí semester na fakulte a teraz ma čaká jediný väčší experiment – online skúšky.

Pre Slovenskú kravatu napísala Ana Milas.

Ana je v 3. roku bakalárskeho programu slovakistiky na Filozofickej fakulte Univerzity v Záhrebe.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára