Jedna z mojich najobľúbenejších činností vo voľnom čase je sledovanie filmov.
Obyčajne pozerám tri až štyri filmy za mesiac. Baví ma pozeranie akéhokoľvek
filmu, ale väčšinou sú to práce filmových režisérov, ktoré považujem za
najlepšie vo svojom odbore. To sú napríklad režiséri ako Michel Gondry, Richard
Linklater, Quentin Tarantino, Jim Jarmusch, Wes Andreson, Jean-Luc Godard,
Louis Malle, Andrej Tarkovskij, Woody Allen, Ingmar Bergman a bratia Coenovci.
Títo autori sú nielen režiséri, ale aj producenti a scenáristi a táko všestrannosť vyvoláva vo mne najväčší obdiv.
Lea Kušćer |
Poslední menovaní
režiséri sú na samom vrchole môjho zoznamu filmov. Bratia Coenovci sú americkí
filmoví režiséri, ktorí spolu natočili veľa úspešných filmov ako Zmätky v
Arizone (Raising Arizona); Fargo; Big Lebowski; Muž, ktorý nebol (The Man Who
Wasn’t There); Záskok (The Hudsucker Proxy) alebo Táto krajina nie je pre
starých (No Country for Old Men). Oni boli nominovaní na dvanásť Oscarov, z
ktorých získali štyri.
Páči sa mi ich
filozofia, ktorá je pomerne jednoduchá, ale ktorá sa môže pretaviť do najúžasnejších príbehov. V centre ich filmov je často nešťastný človek na okraji spoločnosti,
ktorý sa ocitol v nejakej situacii, z ktorej chce vyjsť, ale tu vznikajú
problémy. Ten typický protagonista sa snaží pochopiť, aké je jeho miesto v
tomto svete: vzácni sú tí, ktorí nájdu odpoveď a záchranu, ale pre druhých, hľadanie odpovedí v najlepšom prípade vedie len k ďalším otázkam a on
je dobrák, na ktorom si život vyberá svoju daň, mnohokrát oveľa horšiu, než si to
zaslúži. Existujú výnimky, ale aj ony zahŕňajú nejaký druh straty.
Coenovci zožali filmové úspechy, ktoré zmenili pojem gangsterského žánru, komédie alebo filmu noir a myslím si, že by každý človek mal vidieť aspoň jeden z ich filmov, lebo
je v každom niečo, čo môžeme nájsť v našom vlastnom živote.
Lea Kuščer je v treťom roku bakalárskeho štúdia slovakistiky na Univerzite v Záhrebe.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára