8. apríla 2022

Wei Shuo: Svet musí spomaliť, ty nie [V časoch korony]

Toto bolo po prvýkrát, keď boli olympijské hry tak blízko mňa. Zimné olympijské hry 2022 sa konali v Pekingu počas mojich zimných prázdnin. Univerzita, na ktorej sa vyučuje najviac jazykov v Číne – moja univerzita, Pekinská univerzita zahraničných štúdií –, poslala viac ako 900 dobrovoľníkov na olympijské hry. Študenti mohli zažiť otvárací a záverečný ceremoniál osobne na Národnom štadióne v Pekingu. Mohli zbierať farebné odznaky a suveníry z rôznych krajín. Mohli hovoriť so známymi športovcami,  aj s Thomasom Bachom, predsedom Medzinárodného olympijského výboru. Nespočítateľné unikátne momenty vytvorili cennú olympijskú pamäť pre mladých ľudí. Ale ja som nebola zahrnutá medzi túto mládež.

Tými mladými ľuďmi boli moji priatelia a spolužiaci, ktorí sa na podujatie prihlásili vopred pred niekoľkými mesiacmi. Ich nezabudnuteľný zážitok ma veľmi teší, no zároveň som smutná. Neprihlásila som sa ako dobrovoľníčka. Prečo? Predtým by som určite povedala, že olympijské hry sú nebezpečné počas pandémie, že karanténa po hrách by bola strata času... Zdá sa, že pandémia je zodpovedná za všetko. Po tom, čo som si pozerala obrázky, ktoré moji priatelia šérovali na sociálnych sieťach, bola som naplnená frustráciou a drobnou závisťou. Pýtala som sa samej seba, prečo to ľutujem. Vždy ľutujem to, čo som napokon neurobila. Nebola to pandémia, bol to nedostatok odvahy, čo spôsobilo moju ľútosť. Teraz by som mala odpovedať, že pandémia nebola adekvátnou príčinou. Existovali iné dôvody.

COVID-19 sa objavil, keď som bola druháčka. Môj život na univerzite sa úplne zmenil. Zrazu bol iný, ako bola moja predstava o tom, čo univerzitný život znamená: usporiadané študijné plány, osobné kontakty s učiteľmi a spolužiakmi, objavovanie novým miest a možností s kamarátmi, získavanie nových skúseností... Môj skutočný život ale znamenal nestabilitu, ilúziu a obmedzené aktivity. Zdalo sa, že normálny život sa nemohol žiť z rôznych dôvodov

„Celý svet sa spomalil kvôli pandémii. To je čas pre nás samých. Máme rozmýšľať, čo je pre nás dôležité.“ Tieto vety nám boli stále opakované. Samozrejme, že by sme mali byť zodpovední za vlastné aj verejné zdravie. Nikto nechce podstúpiť riziko ohrozenia vlastného zdravia. Je správne, že ľudia potrebujú spomaliť, aby sme zabezpečili budúcnosť. Krátke spomalenie je dobré, ale permanentné nie, hlavne pre mladých.

Jedno čínske príslovie  hovorí, že nič nie je nemožné pre ochotnú myseľ. Mali by sme si uvedomiť, či sa iba nevyhovárame na stagnujúci život. To neznamená, aby sme sa nevhodne správali. To znamená, aby sme považovali pandémiu za komplikáciu, ktorú môžeme prekonať. Nie je to náš obetný baránok, ktorý argumentujeme lenivosť, neochotu a útek od ťažkostí.

Zatiaľ boj proti pandémii trvá viac ako dva roky. Postupne si všetci zvyknú na život v novom štýle. Pandémia nás však nesmie spomaliť. Nabudúce, skôr ako povieš, že nemôžem urobiť to a to z dôvodu covidu, spýtaj sa sám seba, či ide naozaj iba o covid.

Pandémia je našou zimou. Ale všetko na svete neprestane rásť v zime, len to rastie inak ako na jar. Počas tohto obdobia svet musí spomaliť, ale ty nemusíš. V budúcnosti pôjdeme ďalej, ale pôjdeme inak ako predtým.

Tento text získal 3. miesto v súťaži V časoch korony.

Shuo je študentkou v 4. roku bakalárskeho programu slovakistiky na Pekinskej univerzite zahraničných štúdií v Číne.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára